11 mars 2013

Växthus


Så här ser det ut i ett av våra fönster just nu. Det är alltså ett gammalt akvarium som jag nu använder som växthus. Jag har ingen aning om hur resultatet av det här kommer se ut, då det är första gången jag gör det här. Men det ska bli kul och se om det fungerar.
Gruset fick vara kvar i karet för att dels ge vatten möjlighet att rinna undan (så att fröna inte blir för blöta) men också för att ge luft en chans att cirkulera lite bättre. Jag kollade inte om akvariet var tätt från början, så det var lite av en chansning när jag vattnade igenom krukorna först. Dock verkar det som att karet är tillräckligt tätt.


Ovanifrån ser det ut så här. Det var två smala täckglas till karet, jag valde att använda ett. Av den enkla anledningen att det måste komma in luft i det. Annars finns risken att fröna möglar. Jag köpte en ny lampa till lysarmaturen för att kunna ge sådderna ljus under en längre tid. Nu är det bara en vanlig glödlampa, men den ger i alla fall ljus och värme. Vill man gå steget längre kan man införskaffa sig en växtlampa.


Så här ligger glaset. Notera att det inte ligger enda in till kanten. Jag har lämnat en glipa där och även en vid lysarmaturen (se förra bilden). Totalt fick jag plats med 18 små torvkrukor. Det är ett naturligt material som gör att jag kan sätta krukan direkt i en större när det är dags att skola om plantorna. Självklart kan jag även välja att ta bort krukorna helt. Min erfarenhet är dock att de små plantorna har väldigt sköra rötter. Därför tycker jag att det är svårt att plantera om dem. Så vi får se hur jag gör när den tiden är inne.

Jag märkte upp sådderna genom att tejpa fast lappar på glaset. Enkelt och smidigt! Det kommer synas sen vilken sort som är vilken, men risken att blanda ihop dem är rätt stor. Busktomaten ska växa fritt, eventuellt att jag toppar den så att de grenar sig mer. Körsbärstomaten ska tjuvas (små skott ska plockas bort). Paprikan där emot får nog växa fritt. Det är med andra ord viktigt att hålla ordning på sådderna från början.


Här ser ni ett litet frö av busktomat. Nu hoppas jag att fröna ska trivas och gro i mitt lilla växthus.
Jag vattnade som sagt igenom alla krukor innan jag sådde. Sen vräkte jag på lite mer för att fröna skulle få ordentlig kontakt med jorden. Nu använder jag en blomspruta och sprayar vatten på sådderna 2-3 gånger per dag. Det gör att fukten håller sig på en lagom nivå, men det blir inte för blött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar